Monday, November 29, 2010

PANDAI ATAU BODOH?????? ;-)

"tanyalah apa2 yang anda nk tanya"

satu kelas terus diam...ada yg toleh menoleh, ada yg tunduk mcm tenggiling, ada jugak yg masih ternganga x tau apa2..

"tak da soalan ker"


masih x ada respond.
elok ja  lecturer kluar bilik kuliah terus sok sek sok sek..

"weii kau faham x?? ko faham x?? aku x paham laaaa"

laaaa x paham kenape x tnye tadi??

kenape ek student x nk atau x berani ajukan soalan??


ini pendapat SJ

1-Malu.

ada pelajar amat malu untuk bercakap klu ada org yg ramai.. sbb tu la jenis pelajar mcm ni suka ajukan soalan dlm cebisan kertas..betul x?? (klu x betul pon x kisah ini kn pendapat SJ)

sbb: bangsa melayu pernah di kategorikan sbg bangsa yg pemalu dan pesimik namun x semuanya yg malu...klu SJ ni mmg muka x malu hahahaha.... boleh jadi sikap mereka yg malu itu adalah sikap yg semula jadi yg lahir dlm diri seseorg... tp klu nk malu sangat pon x elok jugak,.mcm mana nk naikkn kepercayaan atau nk convince kan org  kann????

2.Berasa bodoh??

ramai yg beranggapan klu dorang bertanya itu mkna dorang bodoh n takut di tertawakan.. sebenarnya klu kita betanya kita X BODOH! KITA PANDAI sbb kite betul2 fokus dalam kelas..malau bertnya sesat jalan uolsss....

sbb: klu nk tau, bertnya adalah sifat org yg pndai kerana naluri ingin tau tu tinggi...

3. Tidak yakin.

ada jugak spesis yg x yakin sama ada soalan yg di ajukan sesuai atau tidak...ish x payah la rasa mcm tu, klu nk tnye terus tnya..at least kita semua dapat share maklumat yg berbeza...ada jugak yg rasa tidak yakin klu soalan yg ingin di ajukan menampakkan yg mereka lari tajuk...nnt takut ada mulut jahat yg ckp mcm ni
"aiii soalan tu pon nk tnyaa??"
atau x tidak kurang yg akan buat mukaa..
hhuhuhuh

sbb: x semua org ada pemikiran yg sama dengan kita..klu kita berani bertanya kita adalah champion!! dalam kalangan semua org..

jadi.....
kita jangan lah terlalu meletakkan diri di kelompok "selamat" kadang2 kita kene juga tonjolkan diri. lakukan anjakan paradigma. bak kata ustazah Bahiyah

ANDA BUAT ANDA DAPAT
byeeee...
;-)

3 comments:

  1. sentap aku nookkkk..aku selalu malu dlm kelass..hahahahha

    ReplyDelete
  2. sentap kerrr????
    alaaa bgus la klu sentap..laku kan anjakan paradigma uolssss

    ReplyDelete

)